onsdag 7 januari 2009

BMI och fettprocent

BMI är en väldigt trubbig måttstock för att påvisa graden av hälsa eller ohälsa. Betydligt mer relevant är att hålla koll på kroppens andel fettvävnad. Numera finns utmärkta vågar, som Tanita, som räknar ut kroppens fettprocent. En hälsosam man ska ligga under 8% fett och en hälsosam kvinna under 12%. Nivåer därutöver antyder försämring av kroppens hormonreglerande system. Intressant att notera är att smala personer klarar sig betydligt längre utan föda än feta personer. Personligen har jag en fettprocent mellan 6 och 7% utom vid längre perioder av fasta då jag kan sjunka så lågt som till ett par procent fett.

Om du vill kunna bedöma ditt fettprocentvärde, läs denna artikel.

3 kommentarer:

  1. Jag har upptäckt trubbigheten på sistone jag med! vi har försökt att hitta en bra mätmodell, jag och maken. BMI tar ingen hänsyn till midjemåttet eller skillnad mellan män och kvinnor. man kan vara sjukligt överviktig enl BMI utan att ha ett farligt midjemått enligt andra modeller och tvärt om, vilket ter sig en smula förvirrande...

    SvaraRadera
  2. Totalt skitsnack, kvinnor skall ligga över 15 och under 25, möän mellan 8 och 20.

    SvaraRadera
  3. Håller med föregående till 100% vad gäller andel kroppsfett. Var du har fått siffrorna 8% och 12% vet jag inte, men de enda som ligger så lågt är bodybuildare innan tävlingar.

    Däremot håller jag med om att BMI är trubbigt om man tränar mycket, men det är en helt annat fråga.

    SvaraRadera