måndag 5 januari 2009

Sojaprodukter

Hoppas du inte har fallit för sojaindustrins reklambudskap om att sojaprodukter är ett nyttigt alternativ. Tyvärr är så inte fallet. Soja innehåller många antinäringsämnen som bl.a. fytater och enzyminhiberare. Det kräver långa fermenteringstider på flera år för att neutralisera dessa skadliga ämnen. Ät därför endast sojaprodukter som fermenterat tillräckligt länge. Hoppa över sojamjölk, sojakorvar, tofu m.m. Läs mer på: http://www.westonaprice.org/soy/index.html och http://www.mercola.com/article/soy/index.htm

2 kommentarer:

  1. Hej Mats!

    Jag är vegetarian sedan 6 år tillbaka och jag har hela tiden levt på soja och quorn produkter. Det är först nu som jag har börjat fundera mer över vad det är jag faktiskt äter och har då upptäckt soja produkternas baksida. Vad jag nu undrar som du kanske vet lite om, är vad du tror om quorn produkterna?
    Jag har försökt att gräva runt lite och det enda negativa jag hittar om dom är att man kan få allergiska reaktioner men det kan man ju få av mycket så det säger inte direkt någonting. Fast faktum är ju att quorn också är framställt på konstgjord väg vilket innebär att det är ju inte helt naturligt precis.
    Vad tror du om quorn?

    /Johanna

    SvaraRadera
  2. Vilka sojaprodukter går bra att äta då?

    Svar gjärna till Mirre_kokk@hotmail.com

    SvaraRadera