måndag 26 januari 2009

Processad industrimat

I Mats-Eric Nilssons artikel "Varför innehåller maten så många tillsatser?" tas begreppet "processad mat" upp. Enligt min mening är processad mat (läs näringsfattig/förgiftad mat), tillsammans med socker och skadade omättade fetter, tre av de viktigaste grundpelarna till den moderna människans ohälsa. Effekten är näringsbrist och förgiftning av våra kroppar och resultatet blir hela det moderna sjukdomspanoramat i form av cancer, hjärt-/kärlsjukdom, diabetes, övervikt, alzheimer, parkinson, etc. Detta har tydligt visats av Dr. Weston Price och hans oöverträffade studier som redovisas i boken "Nutrition and Physical Degeneration".

De ekonomiska vinnarna på den processade industrimaten är förstås den storskaliga livsmedelsindustrin, men även läkemedelsindustrin. Hälsomässigt är vi alla förlorare.

2 kommentarer:

  1. Nu förhåller det sig inte alls på detta vis. Alla E-nummer är strikt testade. Dessa har utsatts för ännu tuffare test än de läkemedel vi gladeligen stoppar i oss. Naturläkemedel tar jag upp i ett annat inlägg. Detta då dessa oftast inte alls har testats. Är det inte som så att de som stoppar i sig otestade naturläkemedel ofta är samma människor som hatar vetenskapligt testade E-nummer. Logiskt.

    Mer om detta här: http://hygienkonsult.blogspot.com/search/label/E-nummer

    SvaraRadera
  2. Hej Joakim! Tack för din kommentar och jag respekterar din synvinkel. Läs dock gärna mitt inlägg "Mer om processad industrimat och livsmedelstillsatser" och de artiklar jag hänvisar till där. Kanske detta på något sätt kan förändra din synvinkel, eller kanske inte. Mitt syfte med denna blogg är att sprida i viss mån svårtillgänglig kunskap för att bredda perspektivet på viktiga frågor som rör hälsa och miljö. Min förhoppning är att människor därmed göra ett mer väl avvägt ställningstagande. Självklart har varje individ i slutändan full frihet att tro på och följa det som verkar vettigast för dem.

    SvaraRadera