tisdag 6 januari 2009

Nötter och frön

Många hälsorådgivare säger att det är bra om vi äter en hel del nötter och frön för att få i oss bl.a. "nyttiga fetter". Vad som i princip aldrig nämns är att nötter och frön måste prepareras på ett korrekt sätt för att vara nyttiga. Precis som soja innehåller råa nötter antinäringsämnen som fytater och enzyminhiberare, dessa är dock betydligt lättare att neutralisera. Rostning avaktiverar visserligen dessa ämnen, men förstör samtidigt fetterna så de blir skadliga. Om ni vill äta nyttiga nötter och frön med bästa möjliga kvalitet på deras fetter och proteiner, samt fria från antinäringsämnen, se följande recept på krispiga mandlar. De är dessutom väldigt goda!

5 kommentarer:

  1. Aha, hade ingen aning! Trots att jag läst mycket om stenålderskost, GI, fetter osv, så har jag aldrig stött på detta. Känns ju som rätt central information!

    Kan man applicera receptet på andra nötter, eller bör man göra på annat vis med t ex cashew, para och hasselnötter?

    SvaraRadera
  2. Pumpakärnor, solrosfrön och cashewnötter har jag provat. Cashew kräver kortare blötläggning och högre rostningstemperatur. För ytterligare nötrecept och mycket mer kan jag varmt rekommendera kokboken Nourishing Traditions av Sally Fallon. Den är en guldgruva.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset, skall jag verkligen kolla in!

    SvaraRadera
  4. Jag har testat nu, och det blev verkligen hur gott som helst! Jag provsmakade under processens gång och gillade smaken redan efter ca 12 tim i ugn, då var smaken av rostat mycket mer framträdande än efter 24 h i ugn. Vet du om det skulle vara dåligt att äta dem redan efter 12-15 h, behövs alla 24 för att få bort de dåliga ämnena?

    SvaraRadera
  5. 24 timmar är för att de ska hinna torka, men har de torkat tidigare går det bra att ta ut dem då. Se dock till att temperaturen inte överstiger 65° C vilket det lätt kan göra i en vanlig elugn. På min ugn får jag ställa termostaten på max 50° för att det inte ska överskrida 65° inne i ugnen. Lycka till!

    SvaraRadera